zondag 18 maart 2018

D66 laat zich zien en horen tijdens het ‘Levend Kieskompas’

Zaterdag, 17 maart j.l. vond in Duivendrecht en Ouderkerk het zogeheten ‘Levend Kieskompas’ plaats, een laatste mogelijkheid voor de partijen om nog een keer de verbale degens te kruisen in een rechtstreekse confrontatie. Het kieskompas, door de gemeente georganiseerd, vroeg de diverse partijen om hun positie betreffende divere stellingen kenbaar te maken door letterlijk op die positie te gaan staan. Op de grond lagen diverse ‘kleden’  met verschillende kleuren, die de positie, van ‘Helemaal mee eens’ tot ‘Helemaal mee oneens’ weergaven.

De eerste sessie vond in Duivendrecht plaats, van 11:00 – 12:30 uur. Na kort overleg tussen de partijen en de organisatie werd besloten het evenement toch buiten op het Dorpsplein plaats te laten vinden. In de snijdende oosterwind, kozen de diverse lijsttrekkers hun positie voor de verschillende stellingen en ook op enkele vragen van de dappere inwoners die ondanks de kou waren gekomen. Hierbij viel op dat Marian van der Weele er niet voor terugdeinsde om regelmatig als enige een bepaalde positie in te nemen. Steeds wist zij goed te onderbouwen waarom deze positie werd gekozen en de algemene boodschap was dat het eerlijke antwoord niet perse het meest geliefde is. Terwijl de deelnemers en toehoorders zich stonden te verkleumen, wisten enkele jongeren zich warm te houden door te springen op het door D66 georganiseerde springkussen, een voetbal in de kleuren van de partij. Na anderhalf uur werd het evenement afgerond en verplaatst naar Ouderkerk. Daar vond van 14:00 – 15:30 uur het tweede deel plaats, voor het bordes van het gemeentehuis. Ook hier waren er enkele vragen van burgers waarover de verschillende partijen zeer verschillend dachten.

Met het einde van dit tweede deel, rest de partijen nu nog slechts enkele dagen om de kiezer naar de stembus te krijgen en te overtuigen van haar boodschap. D66 zal de komende dagen nog hard werken om ook de laatste zwevende kiezers van haar duurzame, progressieve en eerlijke boodschap te overtuigen.